• Gwendolyn Knaepen

F*ck negativiteit

Negativiteit kan heel heavy en intens zijn. Het zuigt je leeg, maakt je moe. Soms word je erin meegezogen zonder dat je het beseft.


's Morgens voel je je fris en blij, je hoort de vogeltjes fluiten en nog geen twee uur later ben je moe en somber.


Als je een gevoelig persoon bent, dan kan een sombere en vermoeide stemming te maken hebben met blootstelling aan een negatieve omgeving, een negatief ingesteld persoon, slecht nieuws op de televisie of via social media. Negativiteit komt sterk binnen, het blijft aan je plakken voor de rest van de dag. Je geraakt ervan overprikkeld, vandaar de vermoeidheid. Het maakt je ook hard voor jezelf, terwijl je juist zachtheid nodig hebt op zo'n momenten.


Deze week had ik sinds lang nog een gevoel van overprikkeling. Woensdagochtend snel naar de supermarkt, dan is het nog rustig dacht ik. Niet dus... lange rij aan de kassa, de jongeman aan de kassa vertelt dat er weer hamstergedrag is, dat sommige mensen het echt niet begrijpen, dat het niet gemakkelijk is, enz... 's Middags zet mijn man het nieuws op, niets om blij van te worden, integendeel. Same shit every day. Ik voel me moe.


Het is een zeer pittige periode. We worden met zijn allen uitgedaagd om positief en veerkrachtig te blijven in een buitenwereld waar heel veel negativiteit, angst, tegenstrijdigheid naar boven komt.

Er wordt van ons verwacht dit allemaal aan te kunnen , vol te houden. We moeten nog meer ons best doen. Voelt er iemand druk op zijn schouders?


Wat er volgens mij écht nodig is om veerkrachtig te zijn is positiviteit. Waar is die gebleven? Wake up please.


Jouw eigen positief zijn is een mooie eigenschap , heel hard nodig voor jezelf en anderen. Laten we onze positiviteit aanwakkeren en elkaar ermee besmetten.



Ik geef je hier een aantal dingen mee, die voor mij helpen om mijn positieve zelf te zijn of terug te vinden en ervoor zorgen dat ik mijn veerkracht niet verlies.

  • Leef mee maar lijdt niet mee. Het is erg wat sommige mensen meemaken. Daar is geen twijfel over. Je medeleven is genoeg. Je hoeft niet mee te lijden, daarmee help je uiteindelijk de ander niet.

  • Zorg voor voldoende rust. Wanneer je je overprikkeld voelt door slecht nieuws, angst, oneerlijkheid,... neem dan voldoende rust.

  • Positieve mensen in je bubbel. Prijs je gelukkig met die lieve vriendin of goede maat. Besmet mekaar met plezier, lachen, geniet van het fijne samenzijn.

  • Mijdt negativiteit zo veel mogelijk. Probeer mensen en omstandigheden waar je niet blij van wordt, te beperken. Ga tijdens een gesprek niet mee in het negatieve, ga er niet op in of probeer het gesprek een positieve twist te geven.

  • Ga naar buiten. Blijf niet ganse dagen binnen zitten tussen vier muren. Ga eens naar buiten, adem frisse lucht in. Geniet van de koude op je gezicht en de warmte wanneer je terug binnenkomt.

  • Zonder jezelf even af als of vooraleer het teveel wordt. Neem een douche. Leg je eventjes neer. Zo kan je rustig bij jezelf blijven of opnieuw tot rust komen.

  • Laat emotie toe. Af en toe emotie eruit laten, eens huilen of roepen is gezond en moet kunnen.

  • Sport, beweeg. Zo geraakt de spanning uit je lijf.

  • Voed je met gezonde dingen. Probeer gezond te eten. Voed je geest met leuke dingen.

  • Knuffel. Ga gezellig tegen elkaar zitten of liggen. Lichaamscontact doet zo goed.


En zeg regelmatig in jezelf eens foert of f*ck you. Kan zo'n deugd doen.


Ik wens je veel positiefs en veerkracht.


Warme groetjes,


Gwendolyn




121 keer bekeken